Takaisin

Kahden päivän täsmäkoulutus: insinööristä myynti-insinööriksi

Kahden päivän täsmäkoulutus: insinööristä myynti-insinööriksi

Insinöörikin tarvitsee myynnin osaamista – ilmoittaudu nyt!

Tulevaisuuden muutoksissa liiketoimintaosaamisen eri tekijöiden merkitys korostuu. Se merkitsee mm. syvempää asiakastarpeiden ja -prosessien osaamista sekä myyntiosaamista. Yritykset toimivat maailmanlaajuisessa verkostossa, mikä edellyttää globaalien prosessien hallintaa kaikessa toiminnassa, liiketoiminnassa, tuotannossa ja t&k-toiminnassa. (Teknologiateollisuus ry 2008)
Tulevaisuuden muutoksissa liiketoimintaosaamisen eri tekijöiden merkitys korostuu. Se merkitsee mm. syvempää asiakastarpeiden ja -prosessien osaamista sekä myyntiosaamista. Yritykset toimivat maailmanlaajuisessa verkostossa, mikä edellyttää globaalien prosessien hallintaa kaikessa toiminnassa, liiketoiminnassa, tuotannossa ja t&k-toiminnassa. (Teknologiateollisuus ry 2008)

TAMKissa alkaa uudentyyppinen insinööristä myynti-insinööriksi –täydennyskoulutus. Tämä muuntokoulutus on kahden päivän mittainen tehopaketti (18.–19.5.) ja suunnattu insinööreille, joiden työtehtäviin kuuluu tarjouksien tekoa, myyntiä ja markkinointia.

Suurin osa suomalaisten yritysten toiminnasta suuntautuu toisille yrityksille, joten myynti on ratkaisujen etsimistä asiakkaan tarpeisiin ja ongelmiin. Hyvin usein myyjä on tilanteessa, jossa hänellä ei ole koulutusta eri ansaintamalleihin, asiakkaan liiketoimintaan, sujuvaan esittämiseen tai edustavuuteen. Hyviä myyjiä on paljon, mutta he ovat oppineet käytännön kautta.

Käsitys suomalaisista huonoina myyjinä on osittain myytti mutta myös osittain totta. Koska myyntiin ei kouluteta, jokaisessa yrityksessä osa myynnistä on sivutoimisten ja aloittelijoiden käsissä. Kuinka hyvää olisi lujuuslaskenta, jos puolet laskelmista olisi kouluttamattomien ylioppilaiden tekemiä? Uskaltaisitko asua sellaisessa talossa?

Koulutuspäällikkö Marko Mäkilouko: "Myyjäksi täytyy kouluttautua"

- Miksi Suomessa ei myyntiä ole koulutettu, on suurelta osin mysteeri. Mahdollisesti se liittyy suomalaisiin arvoihin luotettavuus, rehellisyys ja tasa-arvo.

- Olen itse nähnyt tilanteita, joissa yrityssäästöjen vuoksi ensimmäiseksi on vähennetty myynnin henkilöstöä. Tietenkin seurauksena on ollut taloustilanteen entistä nopeampi heikkeneminen. Johdossa on kuitenkin koettu, että hyvä tuote myy itse itsensä ja myyntiä ei siten ollenkaan tarvita. Toinen syy on ehkä se, että tutkimusten mukaan tyypillinen myyjä on spontaani ekstrovertti, joka menee valmistautumattomana myyntitapaamisiin. Tällainen henkilö luo ympärilleen mielikuvan, että myynti ei tarvitse koulutusta ja muutenkin myynti on tilanteessa elämistä ilman sen suurempaa huolta menneestä tai huomisesta.

- Ehkä ensimmäinen askel parempaan ymmärtämiseen on tietoisuus siitä, että suomalaiset arvot eivät ole muualla niin arvostettuja. Toinen askel on varmasti se, että yritysmyynti on ratkaisujen hakemista yhdessä asiakkaan kanssa. Rehellinen ja luottava ammattilainen on siinä tilanteessa arvossaan, kunhan hän on riittävällä tavalla valmennettu joko käytännön kautta tai kouluttamalla.

- Suomessa on loistavia kansainvälisiä suuria yrityksiä, joissa on varaa valmentaa uusia myyjiä sisäisesti kouluttaen, usein myös ulkomaisissa koulutuksissa. Myynti ei ole mikään ongelma, ja asiakassuhteet ovat vakiintuneita. Samaan aikaan pienet ja keskisuuret yrityksen kamppailevat kilpailun paineessa, ja myynti on satunnaista ja usein uusille asiakkaille.


TAMKin uusi insinööristä myynti-insinööriksi -koulutus tarjoaa ratkaisun kaikenkokoisille yrityksille, mutta etenkin niille, joilla ei ole varaa lähettää henkilöstöään ulkomaisiin koulutuksiin ja joilta puuttuu sisäisen koulutuksen osaaminen. Täydennyskoulutus käsittelee myyntiosaamisen tärkeitä aihealueita: asiakkaan kohtaaminen, palveluosaaminen, kansainvälisyys ja sosiaaliset taidot. Tavoitteena on luoda yrityksille jatkuvan kouluttautumisen väylä, mahdollisuus toisten kokemuksista oppimiseen ja oman kokemuksen jakamiseen.

Lisätietoja insinööristä myynti-insinööriksi –koulutuksesta:
insinoorista-myynti-insinooriksi


Lue lisää myyntiosaamisesta:
Hautamäki, Pia. Leading with Individual Consideration – Forming Value with Customers in Business Interactions. ACTA WASAENSIA 365, 2016.

Muokattu 04.05.2017