Takaisin

TAMKin Suomi 100 vuotta -lahjaviikko Brasilialle

TAMKin Suomi 100 vuotta -lahjaviikko Brasilialle

Pitkäaikaisen koulutusyhteistyön kunniaksi ja Suomi 100 -juhlavuoden nimissä TAMK halusi lahjoittaa Brasilian julkisen sektorin kouluille pienen näytteen siitä, mitä opettajienkoulutukseen satsaamisella ja henkilökunnan motivoinnilla voidaan saada aikaan.

Ylpeät opiskelijat todistuksineen päätösseminaarissa.
Ylpeät opiskelijat todistuksineen päätösseminaarissa.
Viikon mittainen koulutus São Paulon osavaltiossa tarjosi mahdollisuuden julkisen sektorin koulujen edustajalle kokea suomalaisten kouluttajien innostavaa ja käytännönläheistä opettamista sekä samalla reflektoida ja kehittää omaa osaamistaan yhdessä kollegoidensa kanssa.
 
Koulutukseen osallistui yhteensä 25 henkilöä, São Paulon osavaltion julkisten koulujen opetusviranomaisia ja opettajien kouluttajia. He vastaavat julkisen puolen perusopetuksen opetussuunnitelmista ja suunnittelevat opettajien täydennyskoulutuksia. Heidän kauttaan uudet toimintatavat leviävät kouluihin ja opettajien arkeen. 
 
Koulutus järjestettiin TAMKin koulutusviennin pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Rio Brancon koulun tiloissa São Paolossa. Kouluttajiksi valikoituivat jo aiemmin brasilialaisia opettajia kouluttaneet Sisko Mällinen ja Juha Lahtinen Tampereen ammatillisesta opettajakorkeakoulusta (TAOK). Lisähaastetta koulutukseen toi kielimuuri, koska ryhmä ei puhunut lainkaan englantia, joten kaksi innokasta englanninopettajaa Rio Brancosta toimivat tulkkeina ja apuopettajina. Järjestelyt olivat onnistuneet ja leppoisan lämmin keväinen sää suosi ahkeria opiskelijoita. 
 
- Tämä TAMKin Suomi 100 vuotta -lahjaviikko Brasilialle oli pilotti, makupala, johon tietysti toivomme jatkoa. Samaa tuntuivat toivovan brasilialaiset yhteistyökumppanimme ja varsinkin ryhmä, jonka kanssa työskentelimme, iloitsee Sisko Mällinen.
 
Koulutuksessa käsiteltiin mm. opiskelijakeskeistä opetusta ja oppimisen suunnittelua, arviointia ja aktivoivia menetelmiä sekä Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaa, miten se syntyi ja mitkä ovat sen kantavat ajatukset. Omakohtaista kokemusta metodeista opiskelijat keräsivät mm. kahdessa Problem Based Learning -tutoriaalissa. Tarkoituksena oli näyttää, että opetettava asia tulee ymmärretyksi paremmin, mikäli oppiminen tapahtuu aitoja tosielämän ongelmia ratkomalla pelkän teoreettisen opiskelun sijaan. Lisäksi opeteltiin käyttämään sosiaalisen median työkaluja. 
 
- Meille suomalaisille jo tutuksi tulleet työkalut ovat brasilialaisille aivan uusia. Tuntuu kuitenkin, että saimme paljon viikossakin aikaan, ja ryhmä lähti innolla mukaan kaikkiin harjoituksiin. Työ oli innostavaa, ja tiimiopettajuus Juhan kanssa toimi hienosti. Tällaisten ryhmien kanssa tuntee itsensä etuoikeutetuksi, koska heidän tiedonjanonsa ja oppimisen halunsa on niin suuri. Kouluttajana palkitsevaa on se, että oma asiantuntijuus tulee niin akuuttiin tarpeeseen, mutta samalla itse myös oppii koko ajan, Mällinen kertoo. 
 
- Brasilialaiset osallistujat olivat luovia ja kehitysmyönteisiä ja Siskon kanssa työskentely sujui upean joustavasti, täydentää Lahtinen.
Lahjaviikko huipentui päätösseminaariin, johon oli kutsuttu yli 500 osallistujaa São Paulon koulutussektorilta. Seminaarissa keskityttiin suomalaiseen opettajuuteen ja koulutusjärjestelmämme kansainvälisenkin menestyksen syihin. Puhujina seminaarissa nähtiin mm. Suomen Brasilian suurlähettiläs Markku Virri ja São Paulon osavaltion opetusministeri José Renato Nalini sekä tietysti koko TAMK tiimi: Carita Prokki, Virpi Heinonen, Sisko Mällinen ja Juha Lahtinen. 
 
- Koulutusviennin näkökulmasta vastavuoroisuus on valttia, olemmehan oppineet aiempien vuosien aikana koulutettavina olleilta kollegoiltamme vähintään yhtä paljon kuin he meiltä. Obrigado Brasil!, toteavat Prokki ja Heinonen. 
 
 
Lisätiedot:
Carita Prokki
johtaja, TAMK EDU
carita.prokki@tamk.fi
 
Kuvat: Rio Branco, Virpi Heinonen
 
Muokattu 16.10.2017