Takaisin

Opiskelijan tarina - Taru Ilola: Koulutus auttoi ajattelemaan työtä uudella tavalla

Taru Ilola: Koulutus auttoi ajattelemaan työtä uudella tavalla

Restonomin koulutus

Restonomin tutkinnon suorittanut Taru Ilola kertoo opiskelukokemuksistaan.

Taru Ilola haki restonomikoulutukseen, koska halusi saada pätevyyden alan opettajakoulutukseen. "Opintojen edetessä sain paljon uusia ajatuksia ja uuden kipinän omaan "vanhaan" työhön. Tajusin myös, miten monella tapaa pystyn alallani työllistymään", hän kertoo. 

Kuka olet?

Olen 38-vuotias turkulainen nainen. Perheeseeni kuuluu aviomies, 4-vuotias tytär ja 7-vuotias poika. Olen iloinen ja tiedonjanoinen ja optimisti luonteeltani. Harrastan yhdistystoimintaa, lasten kanssa leikkimistä, palapelejä ja pyöräilyä säiden salliessa.

Millaisissa työtehtävissä olet ollut?

Aloitin työurani 16-vuotiaana hotelliravintolassa, jossa toimin aamiaishoitajana ja hotellisiivoojana. Lukion jälkeen yliopisto vaihtui sattumien kautta ammattikouluun ja hotelli- ja ravintola-alalle. Aloitin opiskelujen ohessa vuonna 1998 pienen hotellin yöportieerina, josta sain kipinän hotellialalle. Olen työskennellyt kerrossiivoojana, aamiaishoitajana, baarimikkona, tarjoilijana ja vastaanottovirkailijana. Suurimman osan työurastani olen työskennellyt hotellin respassa.

Tällä hetkellä työskentelen hotellin vastaanoton palvelupäällikkönä Turussa isossa kylpylä- ja kokoushotellissa, Holiday Club Caribiassa. Siellä olen työskennellyt jo 13 vuotta ja viihdyn todella hyvin monipuolisten työkuvioiden vuoksi edelleen. Niin kliseeltä kuin se kuulostaakin, niin yksikään päivä ei ole samanlainen ja työn haastavuus pitää mielen virkeänä.

Mikä sai sinut innostumaan restonomiopinnoista? 

Olen toiminut vuosikausia työpaikkaohjaajana ja opettajan työ oli aikoinaan haaveammatti. Halusin opettaa omaa ammattiani, mutta en päässyt opettajakorkeakouluun ilman korkeakoulututkintoa. Hain restonomikoulutukseen, jotta saisin pätevyyden hakeutua opettajaksi.

Opintojen edetessä sain kuitenkin paljon uusia ajatuksia ja uuden kipinän omaan "vanhaan" työhöni. Loistavien opettajien ja monipuolisten aihepiirien myötä, aloin ajatella asioita aivan uudella tavalla ja nähdä omat kehittymis- ja kehittämistarpeeni. Koulutuksen ja erilaisten projektien myötä sain uusia ajatuksia omaan työhöni ja siihen, miten haluaisin kehittää omaa työyhteisöäni, itseäni ja työtäni.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen (AHOT) antoi minulle mahdollisuuden suorittaa osan opintojaksoista "näytöillä". AHOT ja monimuotoinen toteutus antoi mahdollisuuden suorittaa opintoja hyvin yksilöllisesti. Tästä johtuen sain opintoni suoritettua 2 vuodessa.

Lähipäivinä panostin täysillä opiskeluun. Kolmen päivän peräkkäisen lähijakson vietin putkeen Tampereella. Ryhmässämme oli monimuoto-opiskelijoita sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta, sekä siivous-, keittiö- että hotellipuolelta. Osa oli toiminut esimiestehtävissä, osa ei ja ryhmän ikäjakauma oli laaja. Ryhmän monimuotoisuus toi paljon uusia näkemyksiä. Alasta tuli ilmi uusia asioita ja uusia näkökantoja, joita en ollut tullut itse ajatelleeksi. Tukea toivat myös muiden ryhmäläisten samanlaiset kokemukset esimiestyön haasteista ja sitä kautta vertaistuesta tuli kultaakin kalliimpaa.

Opettajat olivat huippuja ja hyvin erilaisia. Kesti hetken päästä ammattikorkeakoulutyyliseen opiskeluun kiinni pitkän opiskelutauon jälkeen. Itseni haastettuani huomasin, että ei se niin ylivoimaista ollutkaan. Erilaiset toteutukset saavat minulta kiitosta, sillä kahta samanlaista opintojaksoa ei ollut.

Projektit olivat käytännönläheisiä ja vaikka kirjatietouttakin piti etsiä ja sitä vaadittiin, niin minua miellytti käytännönläheinen lähestymistapa, Opettajilta sai aina suoraa palautetta ja heitä oli helppo lähestyä. Oli myös mukavaa huomata, että ei pelkästään arvioida lopputulosta, vaan myös matkalla tapahtunutta kehitystä ja oikeanlaista asennetta.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Opinnäytetyöni aihe oli: "Esimiestyön kehittäminen – valmennusohjelman kehittämiskohteiden kartoittaminen Holiday Club Resorts Oy ". Mietin pitkään opinnäytetyön aihetta, ja matkan varrella heräsi monenlaisia ajatuksia. Aihe valikoitui yhteistyössä  HR-päällikkömme kanssa. Tein ryhmätyönä kehittämisprojektia ja kysyin, onko yrityksellämme tarvetta projektityölle. Esimiesten kehittämisohjelma oli juuri suunnitteilla ja minulle ehdotettiin opinnäytetyön aiheeksi kartoittaa kehittämisohjelman tarpeita kentällä.

Mahtavinta opinnäytetyössäni oli, että se oli osa oikeaa kehittämistyötä. En tehnyt työtä turhaan, vaan työni avulla saatiin tärkeitä tuloksia, joita pystytään hyödyntämään kehittämisohjelmaa laadittaessa.

Miten näet opintojen merkityksen omalla urallasi? 

Opinnot auttoivat minua ajattelemaan työtäni uudella tavalla. Osaan ajatella asioita suuremmalla mittakaavalla ja hahmottaa paremmin kokonaisuuden kehittymistä. Koulutus antoi minulle mahdollisuuden hakeutua opettajakorkeakouluun. Hakemus on nyt vetämässä ja pian selviää jatkanko opintoja siellä. Tajusin myös, miten monella tapaa pystyn alallani työllistymään. Kiinnostuin projektien vetämisestä, tutkimusten kirjoittamisesta ja alamme koulutuksen kehittämisestä. 

Restonomiopintojeni ohessa suoritin aikuiskasvatustieteen perusopinnot Turun Yliopistossa ja kiinnostuin sen tiimoilta koulutuksen kehittämisestä. Työpaikoilla tapahtuvaa työharjoittelua ja perehdytystä voitaisiin niin ikään kehittää monella tapaa. Tulevaisuudessa haluaisin olla vaikuttamassa alallemme pyrkivien nuorten opettamiseen ja koulutuksen sisällön tuottamiseen, työnantajan ja koulutuksen järjestäjän yhteistyön kehittämiseen sekä alan opettajien työelämätaitojen ylläpitämiseen.

Kenelle suosittelisit opintoja?

Suosittelisin opintoja alalla jo työskenteleville, jotka kaipaavat uudenlaista ajattelutapaa ja haluavat kehittää itseään. Moni ajattelee, että alalla kauan olleena tietää jo kaikesta kaiken. Koulutuksesta saa äärettömän paljon irti, kun on avoimin mielin. Koulutuksen kautta oppii itse etsimään tietoa, eikä kyse ole niinkään asioiden opettamisesta vaan pikemminkin asioiden löytämisen opettamisesta.

Opin myös huomaamaan omat vahvuuteni sekä kehittämiskohteeni erilaisten projektien kautta. Tiedonhaku ja sen soveltaminen käytäntöön oli se punainen lanka, jonka minä TAMKissa löysin, puhumattakaan mielettömistä uusista kontakteista ja verkostoista, joita tuli solmittua kahden vuoden aikana. 

Lue lisää koulutuksesta >

Päivitetty 13.11.2017