Takaisin

Opiskelijan tarina - Sosionomi (ylempi AMK) -koulutus: Leila Törmä: Koulutus avasi oven uuteen työhön

Leila Törmä: Koulutus avasi oven uuteen työhön

Sosionomi (ylempi AMK) -koulutus

Leila Törmä kertoo opiskelukokemuksiaan sosionomi (ylempi AMK) -koulutuksessa.

Leila Törmä kaipasi uutta näkökulmaa työhönsä ja lähti opiskelemaan sosionomin YAMK-tutkintoa. Opinnot avasivat oven uuteen työtehtävään,  Törmä toimii nyt vammaispalveluiden palvelupäällikkönä Parkanossa.

Kerrotko kuka olet?

Asun Kihniöllä maaseudun rauhassa. Molemmat teini-ikäiset tyttäremme asuvat vielä kotona, vaikka esikoinen käy päivittäin IB-lukiota Tampereella. Työ ja perheen kanssa puuhastelu täyttää päivät, myös walesinspringerspanieli Wallu on tärkeä osa elämäämme. Minulla on luottamustoimia ja vapaaehtoistehtäviä, joiden parissa vietän aikaani . Lähipäivinä esimerkiksi lähden kiertämään kylällämme talosta taloon Yhteisvastuukeräyksen listakerääjänä.
 
Millaisia työtehtäviä sinulla on ollut?

Olen valmistunut lasten- ja nuorten sairaanhoitajaksi 1995 Tampereelta. Valmistumisen jälkeen työskentelin sairaanhoitajana, mutta lasten hoitovapaiden jälkeen sain vakituisen työn kehitysvammahuollon asumisyksikön ohjaajana ja sillä tiellä olen edelleen. Opiskelin työn ohessa sosionomi AMK-tutkinnon Seinäjoella. Tutkinnon jälkeen työnkuvani laajeni yksikköni esimieheksi. Muutaman vuoden esimiestyön jälkeen kaipasin taas uutta näkökulmaa työhöni ja hain opiskelemaan sosionomi YAMK-tutkintoa.

Opintojen alettua syksyllä 2015 sain tietää organisaatiossamme tapahtuvasta muutoksesta ja joulukuussa astuinkin jo uusiin saappaisiin nykyiseen tehtävääni  Parkanon vammaispalveluiden palvelupäälliköksi. Tehtävä oli aivan uusi, Parkano kaupungin ulkoistaessa palvelunsa Pihlajalinnalle vammaispalvelut nousivat omaksi palvelualueekseen.
 
Mikä sai sinut innostumaan sosionomin YAMK-koulutuksesta?


En valinnut sosiaali- ja terveysalan johtamisen YAMK-tutkintoa, vaikka motiivina opinnoilleni oli alun perin johtamisen pätevyyden hankkiminen. Halusin syventää osaamistani myös sosiaalipalveluiden osalta ja molempiin tavoitteisiini koulutus vastasikin hyvin. Olen erittäin innostunut oppimaan uutta ja haluan kehittää omaa työtäni.

Opiskellessani en pelästy suurtakaan työmäärää ja todella panostan opintoihini. Ryhmän tuki ja kanssaopiskelijoiden kokemuksista oppiminen on aina ollut opintojen parasta antia minulle. Myös opettajat, joilla on TAMKissa todellakin kokemusta jaettavaksi, ovat opinnoissa tärkeitä. Vaikka aikuisena opiskellaankin itseohjautuvasti ja tietoa kerätään itsenäisesti, opintoihin sisältyi paljon myös lähiopetusta, josta nautin täysillä. On ihana irrottautua omasta arjesta ja päästä pohtimaan työn jokapäiväisiin ulottuvuuksiin teoreettista pohjaa.
 
Mistä teit opinnäytetyösi?

Tein opinnäytetyöni osallisuuden kehittämisestä kehitysvammaisten asumisyksikössä. Aihe oli mielessäni jo opintoihin hakeutuessani, asiakkaiden osallisuus on minulle aina ollut työn lähtökohta. Halusin tehdä näkyviksi hyvät toimintatavat, joita yksikössä toteutetaan ja liittää niitä uuden organisaation strategiaan.

Kun tehtävänkuvani laajeni kesken opintojen, ajattelin ensin, että myös opinnäytetyöni aihetta pitää laajentaa koko vammaispalvelun alueelle. Onneksi tässäkin asiansa osaavat ohjaajat palauttivat minut realiteettien äärelle ja jatkoin opinnäytettäni suunnitelman mukaisesti yhteen osa-alueeseen keskittyen. Saimme yksikköön ohjeen, jota olemme käyttäneet asiakaslähtöisyyden parantamiseen ja jonka avulla voimme jatkossakin kehittää asiakastyötä.
 
Mikä oli tämän koulutuksen merkitys omalla urallasi?


Sain opintojen myötä uuden tehtävänkuvan, joka on enemmän kuin olisin osannut edes toivoa. Opintojen ja uuden, vaativan tehtävän yhteensovittaminen tuntui välillä lähes toivottomalta. Mutta toisaalta ne kulkivat niin käsi kädessä, etten aina tiennyt, milloin tein työtäni ja milloin opiskelin. Palkinto korvaa monin verroin hetkellisen ylikuormituksen, nyt saan olla aitiopaikalla kehittämässä sydämenasiaani vammaistyötä.

Työskentely Suomen ensimmäisessä sosiaalipalvelujen kokonaisulkoistuksessa tarjoaa minulle mahdollisuuden osallistua myös koko konsernin kehittämiseen. Opinnot ajoittuivat omassa elämässäni täydelliseen kohtaan: ilman YAMK-opintoja en olisi nyt tässä mielenkiintoisessa tehtävässä, jossa saan vaikuttaa ja kehittää palveluja asiakaslähtöisesti ja uudistaen.
 
Kenelle suosittelisit opintoja?

Sosionomin YAMK-opinnot sopivat minusta johtamisen, projektinhallinnan ja sosiaalityön kehittämisen osaamisen laajentamiseen. Itse en ollut hakemassa opinnoista sosiaalityöntekijän pätevyyttä, joka joillekin koulutukseen hakeutuville saattaa olla tavoitteena. Ainakaan tällä hetkellä sosionomi YAMK-opinnoista tuota pätevyyttä ei saa, vaikka koulutus sisältääkin sosiaalityön opintoja.

Lue lisää koulutuksesta >

Päivitetty 14.09.2017