Takaisin

Opiskelijan tarina - Sanna Pulkkinen

Sanna Pulkkinen: Ihmiset ja yhdessä tekeminen ovat parasta

Teknologiasosaamisen johtamisen koulutus

Sanna Pulkkinen kertoo kokemuksiaan teknologiaosaamisen koulutuksesta.

Sanna Pulkkinen valmistui insinööriksi (ylempi AMK) teknologiaosaamisen koulutuksesta. Vahva motiivi koulutukseen hakeutumiselle oli se, että koulutus antoi pätevyyden hakea myös työtehtäviä, joihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.

Kuka olet?

Olen 40-vuotias äiti ja vaimo. Tamperelainen ympäristötekniikan insinööri. Vapaa-aikani vietän perheeni ja ystävieni kanssa. Seuraan vuodenaikojen vaihtumista lähimetsän kosteikossa 6-vuotiaan pojanviikarini kanssa.

Millainen työura sinulla on?

Valmistuin ympäristönsuojelun insinööriksi Hämeen ammattikorkeakoulusta kevättalvella 2002, aloitin samana kesänä Tampereella Lassila & Tikanojalla jätehuollon myyntineuvottelijana ja suunnittelijana. Tammikuussa 2005 siirryin Rambolliin, jossa viihdyin 8,5 vuotta ympäristökonsulttina pilaantuneen maan tutkimiseen ja kunnostamiseen, ympäristöluvitukseen sekä jätehuollon suunnitteluun liittyvissä projekteissa. Rambollissa tapasin myös aviomieheni. Syksyllä 2013 aloitin Tampereella alueellisessa jätehuoltoviranomaisessa jätehuoltoinsinöörin viransijaisena. Olin ensimmäistä kertaa viranomaistehtävissä.

Syksyllä 2014 minulle tarjoutui mahdollisuus päästä töihin Metsä Groupiin. Opiskeluaikainen haaveeni työstä metsäteollisuuden jätteiden parissa toteutui. Tehtävä oli määräaikainen ja jatkoin syksyllä 2016 Metsäteollisuus ry:hyn ympäristöasiantuntijaksi, jossa toimin tällä hetkellä niin ikään määräaikaisena. Minusta on kehkeytynyt viimeisen neljän vuoden aikana todellinen lomittaja. Kaikkia lomituspestejäni yhdistää jätteet, sivutuotteet ja lainsäädäntö.

Mikä sai sinut innostumaan opiskelusta? 

Minua jäi harmittamaan, etten päässyt yhteen työhaastatteluun, koska minulla ei ollut ylempää korkeakoulututkintoa. Päätin, että jatkossa se ei jäisi ainakaan siitä kiinni. Olin suorittanut jo kasvatustieteen perus- ja aineopinnot ja harkitsin aikuiskasvatuksen maisteriopintoja. Teknologiaosaamisen johtaminen vei kuitenkin pidemmän korren. Ihmiset ja yhdessä tekeminen on aina parasta kaikkialla. Opinnäytetyön ohjaajani Matti Kivimäki oli mainio tsemppari. 

Mistä teit opinnäytetyösi?

Aloittaessani opinnot työskentelin Metsä Groupissa. Siellä minulle tarjoutui mahdollisuus tehdä organisaation sisäinen sidosryhmäanalyysi. Selvityksen tekeminen oli varsin opettavainen prosessi. Erityisesti opin itsestäni, omista vahvuuksistani ja kehittymisen paikoista. Työnantajani ja opinnäytetyönohjaajani olivat varsin tyytyväisiä työhön. Ja kelpo työhän se on, vaikkei täytäkään kaikilta osin tieteellisen tutkimuksen periaatteita.

Mikä oli opintojen merkityksen omalla urallasi? 

Opiskelu on aina rikastuttava kokemus, josta saan itse enemmän kuin joudun antamaan. Todennäköisesti jatkan vielä opintojani. Taidan odottaa tutkintouudistusta ja katsoa, mitä ovia se minulle avaa. Tällä hetkellä ykköskiinnostuksen kohteeni on kierrätystavoitteet jätehuollon ohjauskeinona ja mitä niillä todellisuudessa saavutetaan. Näpelöityjä tilastoja vai kehittynyttä jätehuoltoa. Realistina veikkaan ensimmäistä. Valitettavasti.

Kenelle suosittelisit opintoja?

Insinööreille, jotka ovat lopulta kuitenkin ennemmin kädet savessa, kuin tekemässä tiedettä.

Lue lisää koulutuksesta >

Päivitetty 14.09.2017