Takaisin

Opiskelijan tarina - Salla Aunola: Uusi työpaikka löytyi koulutuksen avulla

Salla Aunola: Uusi työpaikka löytyi koulutuksen avulla

Tietojärjestelmäosaamisen koulutus

Tradenomiksi (ylempi AMK) opiskellut Salla Aunola kertoo opiskelukokemuksistaan.

Kuka olet?

Olen Salla Aunola, jo seniori-ikään ennättänyt ICT-ammattilainen. Tietotekniikan lisäksi minulla on tutkintoja bisneksestä, taiteen tutkimuksesta ja olen myös harjaantunut käsityötaiteen parissa. Tein pitkän uran messumaailmassa tietojärjestelmähankkeiden ja laadunhallinnan parissa, kunnes viimeisin lama iski myös sinne ja minä kuten niin moni muukin konkari jouduin työttömäksi. Työttömyys panee tässä iässä vetämään henkeä kerran jos toisenkin, on löydettävä voimaa taistella arvottomuuden tunnetta vastaan, toivuttava menetetyistä ihmissuhteista, haettava uutta sisältöä ja aktiivisuutta elämään. Kaikista hr-konsulttien hoputteluista huolimatta osasin kuitenkin antaa itselleni aikaa toipua ja pohtia uutta suuntaa rauhassa.

Mikä sai sinut innostumaan opiskelusta?

Työttömyysajassa on se hyvä puoli, että on aikaa opiskella. Kuten tutkintohistoriastani voi päätellä, olen aina ollut innokas opiskelija, nyt hyville opiskelutaidoille olisi jälleen selkeästi käyttöä. Monialaisena ihmisenä hain useampaankin opinahjoon, joista TAMKin tietojärjestelmäosaaminen oli TE-keskuksen suosituksesta ensimmäisenä, koska se edusti selkeää jatkumoa aikaisemmalle työhistorialleni. Jo hakuvaiheessa kävi selväksi, että tutkinnon tekeminen olisi huomattavasti helpompaa, jos olisi työpaikka, jota voisi käyttää soveltamis- ja kokemuspohjana harjoituksissa ja opinnäytetyössä. No, olen tehnyt asiat ennenkin vaikeamman kautta, joten en antanut tuon siinä vaiheessa häiritä. Ja kun TE-keskus lupasi maksaa omaehtoisesta opiskelusta korotettua korvausta, jos valmistuisin puolessatoista vuodessa, niin suunnitelma oli sitten siinä.

Mitä koulutus antoi sinulle ?

Opintojen alusta lähtien oli selvää, että ryhmän tuki on äärimmäisen tärkeää. Vuosikurssimme perusti oman WhatsApp-ryhmän, joka on pystyssä edelleen ja kannustaa niitä, joilla on jotakin vielä tekemättä ja niitä, jotka lähtevät jo kohti seuraavia haasteita. Ryhmän avulla selvittiin sokkeloisesta opinahjosta ja vieläkin sokkeloisemmasta Tabulasta, vinkattiin kirjoja, jaettiin materiaaleja ja muistuteltiin deadlineista. Myös oikea asenne opiskeluun on tärkeä. Tänä päivänä opiskelu on paljon muutakin kuin luennoilla istumista ja kirjojen lukemista, siitä saa parhaan hyödyn, kun avautuu asialle kokonaisvaltaisesti, yhdistelee asioita ennakkoluulottomasti ja haastaa itseään siellä, missä on eniten opittavaa.

Niinpä kuuntelin ensimmäiset kurssit aistit valppaina näkemään ja kokemaan, mistä alkaisi rakentua kiinnostava kokonaisuus aikaisempaan tietotaitoon liitettäväksi. Kokonaisarkkitehtuurin maailma alkoi avautua ensimmäisistä luennoista alkaen hyväksi jatkumoksi laatujohtamiseen. Opintopäiväkirjat ensimmäiseltä kurssilta toimivat tärkeinä materiaaleina vielä opinnäytetyövaiheessakin, suosittelen ehdottomasti pohdintoihin panostamista jo alusta pitäen. Kauempana asuvana minulla oli käytössäni salainen ase: junamatka Tampereelta kotiin kesti juuri niin pitkään, että saatoin selkiyttää muistiinpanojani tai kirjoittaa opintopäiväkirjaa sen aikana.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Opinnäytetyötä oli pakko ryhtyä miettimään jo ensimmäisen lukukauden aikana. Suunnitelma piti saada valmiiksi ja sen tekemistä varten olisi löydettävä toimeksiantaja. Koska ajatukseni olivat kiertyneet laatujohtamisen menetelmien ja kokonaisarkkitehtuurin suuntaan, lähdin hakemaan verkostoistani toimijaa, joka hyötyisi tämän suuntaisesta tutkimuksesta. Löysin nopeasti IMS Business Solutions Oy:n (nykyisin Arter Oy), jonka toimialaan kuuluivat molemmat aiheet. Ehdotin heille yhteistyötä ja sainkin harjoittelupaikan.

Kehittämistehtäväni muotoutui varsin laajaksi ja siksi erittäin mielenkiintoiseksi. Toimeksiantajani oli havainnut, että asiakkaat kaipaavat kokonaisarkkitehtuurityöhön selkeästi kevyempää näkökulmaa. Hyvin harvalla asiakasyrityksellä oli intressiä lähteä tekemään kokonaisarkkitehtuurityötä sellaisenaan, vaan siitä haluttiin selkeästi myös nopeita hyötyjä.

Kehittämistyöni tavoitteeksi muotoutui siten ARTER® ARC -kokonaisarkkitehtuuriohjelmiston ratkaisukonseptien kehittäminen ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien kartoittaminen sekä ohjelmiston demoympäristön toteuttaminen. Pääsin loistavan työnohjaajani Olli Hyppösen avulla nopeasti vauhtiin ja sain sopivasti tukea työyhteisöltä. Työnohjaajani ohjasi minua tutustumaan tarkemmin viitekehyksiin ja kokonaisarkkitehtuuriin liittyviin referenssi- ja menestystarinoihin, joista voisi kiteyttää toimeksiantajan toimintaan ja tuotteeseen soveltuvia palvelumalleja. Hankin ymmärrystä alasta ja tutustuin suosituksen perusteella lähtökohtiin tekemällä pienimuotoisen selvityksen kilpailevien tuotteiden asiakaskertomuksista.

Sain jo kehittämishankkeen aikana paljon aikaiseksi ja opin valtavasti, mutta sen edellytyksenä oli, että tiesin koko ajan mitä olin tekemässä, hankkeen fokus ei vaihtunut eivätkä työtehtävät muuttuneet, kuten niin monella opiskelutoverilla kävi.

Opinnäytetyötäni lähdin kirjoittamaan siinä vaiheessa, kun kokonaisarkkitehtuurisovelluksen demoympäristö alkoi valmistua. Kokonaisarkkitehtuurituotteen demoympäristön rakentamiseksi olin kahlannut läpi melkoisen määrän myös teoriaa ja erilaisia menetelmiä, jotta sain toteutettua esimerkkimateriaaleja erilaisista caseista. Nämä materiaalit antoivat hyvän teoriaperustan. Esimerkkien mukaisia soveltavia lähtökohtia lähdettiin toteuttamaan myös asiakaskohteissa, joita lähtisin seuraavassa vaiheessa haastattelemaan soveltavan lähestymistavan arvioimiseksi tutkimuksessa. Työn otsikoksi muotoutui Sovellettuja ratkaisuja kokonaisarkkitehtuurilla.

Kevään tullen toimeksiantajallani oli näköpiirissä projekti, jossa saattaisi olla töitä minullekin, joten aloitin kesälomani tietäen, että koko kesä olisi paiskittava töitä opinnäytetyön parissa, jotta syksyllä olisi aikaa opiskelun lisäksi myös mahdolliselle työnteolle. Kesä haudutteli työtä sopivasti ja vei myös omaa kokonaisarkkitehtuurifilosofiaani eteenpäin. Yksi opiskelun kohokohtia oli kesän "Uuden johtamisen seminaari" Proakatemialla, siellä tapasi paljon mielenkiintoisia ihmisiä, joiden kanssa keskusteltiin paljon ja avattiin uusia näkökulmia johtamiseen.

Syksyllä opinnäytetyö oli jo hyvässä vauhdissa, seminaareissa sai puhtia ja apua kirjoittamiseen, kun jaksoi avata tilannettaan rehellisesti ja kysellä muiden näkemyksiä siitä, mihin suuntaan ollaan menossa. Syksyn kurssien myötä viimeisetkin teoriapaketit loksahtivat kohdalleen, tässä tapauksessa kävi niin, että jokaiselta kurssilta tarttui mukaan jotakin, joka päätyi tavalla tai toisella mukaan opinnäytetyöhön. Työni valmistui aikataulussa ja se palkittiin TAMKin parhaat opinnäytetyöt 2016 -stipendillä.

Vaikka hyvän opinnäytetyön rakentaminen oli tärkeä tavoitteeni, vielä tärkeämpää oli kasvattaa itselleni ajankohtainen ammattitaito tällä alueella. Opinnäytetyöprosessin myötä kasvatin itselleni myös työpaikan, toimin tällä hetkellä Arter Oy:ssä ARC-tuotteen tuoteomistajana ja valvon tuotteen kehittämisen työjonoa. Tiimissäni on kuusi nuorta, terävää ja ammattitaitoista koodaajaa, joiden luottamuksen saavuttaminen on ollut voimaannuttava kokemus. Teen myös yhteistyötä kouluttajien ja kokonaisarkkitehtuurin huippuammattilaisten kanssa ja tunnen suurta tyydytystä siitä, että voin olla omalta osaltani kehittämässä heidän työkalupakkiaan.

ARC-asiakaspäivä: Digiajan muutoshaasteet liiketoiminnassa

Jos haluat tutustua arc-tuotteeseen tai kokonaisarkkitehtuuriajatteluun, voit ilmoittautua Salla Aunolan järjestämään seminaariin, joka käsittelee näitä aiheita. Seminaari pidetään Helsingissä 12.10.2017. Seminaariin on vapaa pääsy.  

 

Lue lisää koulutuksesta >

Päivitetty 14.09.2017