Takaisin

Opiskelijan tarina - Lauri Karhi: Musiikin opiskelu – Elämän parasta aikaa

Lauri Karhi: Musiikin opiskelu – elämän parasta aikaa

Musiikkipedagogin koulutus

Lauri Karhi kertoo opiskelustaan musiikkipedagogin koulutuksessa.

"Musiikki on ollut minulle aina kaikki kaikessa", kertoo musiikkipedagogiikkaa opiskeleva Lauri Karhi. Hänen tavoitteenaan on työllistyä orkesterimuusikkona, mutta sen lisäksi myös instrumenttipedagogin ja teatterimuusikon työt kiinnostavat.

Kuka olet?

Olen kolmannen vuoden musiikkipedagogiopiskelija. Pääsin TAMKiin syksyllä 2013 lukiosta valmistumiseni jälkeen. Olen lähtöisin Hollolasta ja alunperin Lahden Musiikkiopiston kasvatti. Musiikki on minulle kaikki kaikessa, enkä enää osaisi kuvitella opiskelevani mitään muuta alaa. Opiskeluaika on ollut elämäni parasta aikaa!

Mistä sait kipinän hakea opiskelemaan musiikkipedagogiksi? 

Aloitin trumpetin soiton 8-vuotiaana, ja yläasteen aikana minulle muodostui käsitys siitä, että haluan musiikista itselleni ammatin. Olin kuullut Tampereen Musiikkiakatemian trumpettiluokasta paljon hyvää ja koulun orkesteri- ja kamarimusiikkiproduktiot vaikuttivat monipuolisilta ja kiinnostavilta. Oman instrumentin opettaminen oli myös innostava ajatus ja hyvin mahdollinen tulevaisuuden työllistymismahdollisuus.

Millaista opiskelu on ollut, onko se vastannut odotuksiasi?

Olen pitänyt opiskelusta todella paljon. Opettajat ovat erittäin ammattitaitoisia, ja olen kehittynyt muusikkona ja opettajana mielestäni paljon. Parasta on se, että opiskelut ovat tarjonneet minulle huiman määrän orkesteri- ja kamarimusiikkikokemusta soolorepertuaarin omaksumisen ja esittämisen lisäksi. Sen lisäksi minulle on tarjoutunut oman instrumentin opetuksen sijaisuuksia ja säännöllistä opetustyötäkin.

Haastavinta on välillä ollut kaiken ohjelman mahduttaminen omaan kalenteriin. Olemalla itse aktiivinen etenkin toisten opiskelijoiden kanssa on mahdollista saada aikaan hyvinkin monenlaisia ja luovia produktioita.

Itselleni ehkä mieleenpainuvimmat projektit ja esitykset ovat olleet viime kevään Tampereen Musiikkiakatemian ja Tampere Filharmonian yhteistyökonsertti, jossa soitettiin Šostakovitšin Leningrad-sinfonia, syksyn 2013 Stravinskyn Rake's Progress -ooppera ja viime syksyn Haydnin Kuun maailma -ooppera.

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Tavoitteeni on työllistyä orkesterimuusikkona, mutta haluaisin sen lisäksi toimia instrumenttipedagogina. Myös työskentely teatterimuusikkona on haavelistallani. Sekä muusikon työ että opettaminen oppilaan oivaltaessa on palkitsevaa.

Mitä voit sanoa niille, jotka haaveilevat tästä alasta?

Musiikin ammattiopinnoissa itseään pääsee haastamaan toden teolla, ja aikaa opiskeluun voi käytännössä käyttää niin paljon kuin vain on energiaa. Kilpailu tulevista työpaikoista on kovaa, mutta uskon, että kun on valmis tekemään paljon töitä ja musiikki on itselle kaikki kaikessa, palkitsee työmäärä lopulta.

Ajoittain elämä on hyvinkin kiireistä, mutta itse koen, ettei mikään muu opintosuuntaus olisi voinut antaa minulle samanlaisia kokemuksia kuin mitä olen opiskeluaikanani saanut kokea; lukematon määrä erilaisia konsertteja ja produktioita on kehittänyt minua muusikkona ja jättänyt hienoja muistoja. Lisäksi tarjoutuneet opetusmahdollisuudet ovat antaneet korvaamatonta kokemusta tulevaisuutta ajatellen. 

Jos haaveilet muusikon tai musiikkipedagogin urasta, suosittelen hakemista TAMKiin! On hyvä tiedostaa myös, että musiikkipedagogilinjalla on mahdollista osallistua kaikkiin samoihin projekteihin ja esityksiin kuin muusikkolinjallakin, lisänä muusikon koulutukseen ovat pedagogiopinnot ja opetustöihin pääseminen jo opiskeluaikana.

Lue lisää koulutuksesta >

Päivitetty 14.09.2017