Takaisin

Opiskelijan tarina - Julius Luomajoki: Koulutus antaa ymmärrystä käyttäjän lasien ulkopuolelta

Julius Luomajoki: Koulutus antaa ymmärrystä käyttäjän lasien ulkopuolelta

Hyvinvointiteknologian koulutus

Julius Luomajoen mielestä hyvinvointiteknologian koulutus sopii sellaisille sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoille, jotka kaipaavat hyvinvointi- ja terveysteknologia-alan osaamista, mutta eivät välttämättä halua lähteä opiskelemaan insinööriksi. Data Scientistin tehtävissä työskentelevä Luomajoki valmistui alunperin fysioterapeutiksi.

Kuka olet?

Olen 32-vuotias helsinkiläinen Laurea-ammattikorkeakoulusta valmistunut fysioterapeutti. Olen myös suorittanut OMT-fysioterapian erikoistumisopinnot Helsingissä 2012-2014. Harrastan jalkapalloa, kuntosalia ja lenkkeilyä. Aikaisemmin pelasin amerikkalaista jalkapalloa maajoukkuetasolla. Ei-liikunnallisista harrastuksista löytyy myös valokuvaus ja piirtäminen.

Millainen on työhistoriasi?

Valmistuttuani fysioterapeutiksi (AMK) aloitin saman tien työt Lääkärikeskus Dextrassa (nyk. Pihlajalinna), jossa toimin sekä konservatiivisen että postoperatiivisen kuntoutuksen parissa. Opiskeluaikanani ja uran alkuvaiheessa olin mukana myös amerikkalaisen jalkapallon juniorimaajoukkueessa fysioterapeuttina.

Vaihdoin työpaikkaa OMT-erikoistumisopintojeni aikana, jolloin keskityin työssäni enemmän pitkittyneisiin alaraajojen ja selän tuki- ja liikuntaelinperäisiin ongelmiin sekä neurologiseen kuntoutukseen. Tuolloin työnkuvaani kuului myös altaassa toteutettava fysioterapia.

Nykyisten opintojeni aikana olen aloittanut Data Scientistin tehtävät toukokuussa vuonna 2018. Toimenkuvaani kuuluu puettavalla teknologialla tehtävien työn kuormittavuusanalyysien tekeminen sekä lihasten kuormittumisen analysointi urheilijoilla. Työnkuva on aikaisempaa enemmän asiantuntijaluontoista ja mittausten tekemisen lisäksi siihen kuuluu myös paljon raportointityöskentelyä. Nykyisen työn ajanhallinta on myös aikaisempaa itsenäisempää, kun aikaisemmassa työssä työpäivät rytmittyivät pääasiassa asiakkaiden vastaanottoaikojen mukaan.

Mikä sai sinut innostumaan opiskelusta?

Liikkumisen lisäksi teknologia on minusta ollut aina mielenkiintoista. Aloittaessani fysioterapeutin opintojani minulla oli samaan aikaan myös paikka insinööriopintoihin, mutta päädyin lopulta fysioterapiaan. Kun näin TAMKissa mahdollisuuden opiskella hyvinvointiteknologiaa fysioterapeutin pohjakoulutuksella, koin pystyväni yhdistämään eri mielenkiinnon kohteitani yhteen (liikkuminen, terveys, teknologia).

Parasta opinnoissa on ollut moniammatillisuus. Opinnoissa on päässyt työskentelemään tiimeissä, jotka koostuvat paitsi muista sote-alan asiantuntijoista, myös tekniikan ja liiketalouden asiantuntijoista. Kommunikointi eri alojen ihmisten kanssa on ollut yksi opettavaisimpia asioita koulutuksen aikana. Uskon fysioterapeuttien osaamisen näkyvän tulevaisuudessa enenevissä määrin vastaanottohuoneiden ulkopuolella, jolloin monialaista ja moniammatillista osaamista on hyvä omaksua esimerkiksi opiskelemalla. Mielenkiintoiset teknologia-alan kurssitarjonnat ja yhteistyö esimerkiksi Tampereen teknillisen yliopiston kanssa ovat mielestäni olleet parhaita seikkoja koulutuksessa.

Haastavinta itselle on ollut ajanhallinta, kun opintojen aikaan on työskennellyt lähes täyspäiväisesti. Työkuorma ei määrällisesti välttämättä ole ollut liiallinen, mutta huonolla tuurilla sekä töissä että opinnoissa saattaa välillä sattua deadlinet lähekkäin, jolloin ns. hektisiä viikkoja saattaa syntyä herkästi.

Mistä teet opinnäytetyösi?

Teen opinnäytetyöni elintapamuutoksiin tähtäävän etävalmennuksen vaikutuksista kipuun päiväkotityöntekijöillä. Opinnäytetyö on satunnaistettu kontrolloitu interventiotutkimus, joka toteutetaan osana Työterveyslaitoksen DagisWork-tutkimushanketta. Päädyin aiheeseen opintojeni alussa keväällä 2017, kun lähestyin Työterveyslaitosta sähköpostilla opinnäytetyöaiheen toivossa. Sovimme palaverin ja aloimme rajata tutkimuksessa omaa osuuttani opinnäytetyöhöni. Opinnäytetyön interventio on edelleen käynnissä ja tavoitteena olisi esittää valmis opinnäytetyö syksyllä 2018.

Oman kokemukseni perusteella fysioterapiassa fokus monesti on terapeuttisessa harjoittelussa, jonka tavoitteet ovat monesti toimintakykylähtöisiä. Opinnäytetyössäni minua kiinnostaa, voidaanko elintapalähtöisellä valmennuksella vaikuttaa myös kipuun, joka monesti on asiakkaiden tulosyy fysioterapiaan tullessa.

Miten näet opintojen merkityksen urallasi?

Keskeinen teema opinnoissa on teknologian lisäksi ollut myös johtaminen. Koen hyvinvointiteknologian YAMK-opintojen antavan minulle lisää osaamista erityisesti hyvinvointi- ja terveysteknologian aloilta sekä myös valmiuksia toimia mahdollisesti esimiehenä tulevaisuudessa.

Omat ammatilliset kiinnostuksen kohteeni ovat tutkimus- ja kehittämistoiminnassa sekä näyttöön perustuvassa toiminnassa. YAMK-opintojeni aikana olen pystynyt valitsemaan vapaasti valittavia opintoja näiden mielenkiinnon kohteiden mukaan ja muutkin opinnot ovat tukeneet mielestäni hyvin omia mielenkiinnon kohteita.

Kenelle suosittelisit opintoja?

Toivoisin näkeväni enemmän teknologia-alan opintoja jo fysioterapeuttien peruskoulutuksessakin. Tämä tosin pohjautuu omiin kokemuksiini vuosilta 2006-2010 ja se saattaa jo toteutuakin.

Suosittelen opintoja esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoille, jotka kaipaavat hyvinvointi- ja terveysteknologia-alan osaamista, mutta eivät välttämättä halua lähteä opiskelemaan insinööriksi. Mielestäni hyvinvointiteknologian YAMK-koulutus antaa sosiaali- ja terveysalan asiantuntijalle osaamista terveysteknologiaa hyödyntävien palveluiden tuottamisen prosesseista ja näkökulmista ja siten ymmärrystä "käyttäjän lasien ulkopuolelta".

Lue lisää koulutuksesta >

Päivitetty 07.08.2018