Takaisin

Opiskelijan tarina - Executive MBA in International Business and Marketing

Executive MBA in International Business and Marketing

MBA

Elina Pojanluoma sai oman MBA-ohjelmansa valmiiksi elokuussa. Tahti oli ripeä, sillä hän suoritti koko ohjelman puolessatoista vuodessa. Hyvin sujuneet opinnot pistivät Pojanluoman miettimään, josko opiskelu saisi jatkoa tulevaisuudessa.

Hakeutuminen kaupallisten alojen opintoihin oli kytenyt Elina Pojanluoman mielessä pitkään. Taustalta löytyy pitkä kokemus yrittäjyydestä, sillä ensimmäisen yrityksensä hän perusti vuonna 1991. Palkkatyötä Pojanluoma on tehnyt esimerkiksi pankissa, yrityskouluttajana sekä kiinteistövälittäjänä.

- Kaupallinen ala on aina kiinnostanut minua. Varsinainen teoreettinen koulutus jäi minulla väliin, sillä lähdin heti ylioppilaaksi valmistuttuani Yhdysvaltoihin, missä asuin useamman vuoden. Siellä olen opiskellut ja työskennellyt muun muassa kosmetologina, meikkaajana sekä hius- ja vaatestylistinä.

Imagokonsultti

Pojanluoman yritys Glamour Studio Oy tarjoaa asiakkailleen henkilökohtaista konsultointia esimerkiksi pukeutumiseen, värien käyttöön sekä ulkoiseen viestintään, kuten ensivaikutelmaan ja esiintymiseen. Yrityksen toimintaa kuvaa kenties parhaiten imagokonsultointi. Hän on pitänyt yrityksille ja yhteisöille luentoja bisnesetiketistä, pukeutumisen merkityksestä sekä niiden vaikutuksesta yrityskuvaan. Vaikka oma yritys ei tällä hetkellä työllistäkään Pojanluomaa täysipäiväisesti, oli taustasta hyötyä opinnoissa.

- Olen aina myös töissä ollessani pyrkinyt työskentelemään yrittäjämäisesti, sillä se on lähellä sydäntäni. Tästä oli apua myös hakiessani ohjelmaan ja sitä suorittaessani.

Ryhmästä voimaa

Sopiva MBA-ohjelma löytyi läheltä – Tampereen ammattikorkeakoulusta. TAMKin ja Tallinnan teknillisen yliopiston yhteistyössä järjestämään ohjelmaan osallistui parikymmentä opiskelijaa. Aikuisopiskelijoille suunnatun koulutuksen erikoisvahvuutena Pojanluoma pitää verkostoa.

- Osallistujalista oli hyvin heterogeeninen. Mukana oli niin juristeja, yrittäjiä kuin insinöörejäkin. Kaikilla osallistujilla oli jo kokemuksia oikeasta liike-elämästä, ja se synnytti paljon keskustelua ja uusia erilaisia näkökantoja.

Uraihmisille suunniteltu

TAMKin MBA-ohjelman etuna Pojanluoma pitää myös joustavuutta. Ammattikorkeakoulu mainostaakin omaa MBA-ohjelmaansa hyvänä valintana kiireiselle uraihmiselle. Aikaisemmasta työ- ja koulutuskokemuksesta riippuen opinnot voi nopeimmillaan suorittaa reilussa vuodessa.

- Moni kurssille osallistuja työskenteli johtotason tehtävissä, mikä aiheuttaa monesti aikatauluongelmia. Koulutus on kuitenkin mahdollista suorittaa niin, että jos joku kurssin moduuli jää väliin, voi siihen osallistua seuraavan kurssin kanssa.

Rivakka tahti

Pojanluoma valmistui ensimmäisten joukossa elokuussa. Lopputyönsä Pojanluoma teki itselleen täysin vieraasta aiheesta, kansainvälisen taloustilanteen vaikutuksesta työilmapiiriin, työympäristöön sekä henkilöstön hyvinvointiin. Tutkimushaastattelut Pojanluoma toteutti yrityksissä, joissa taloustilanne on aiheuttanut sopeuttamistoimenpiteitä. Yhteensä hän teki 30 syvähaastattelua 13 eri suuryrityksessä.

- Olen koko ikäni työskennellyt pk-sektorilla. Nyt halusin keskittyä täysin uuteen puoleen. Lisäksi olen hyvin kiinnostunut oppimaan lisää henkilöstöön liittyvistä asioista.

- Minä halusin saada esille henkilöstön reagointitapoja siihen, miten yritykset ovat pystyneet hoitamaan taloudellisesti haastavat ajat ja miten toimintaa voisi jatkossa kehittää, Pojanluoma selkeyttää.

Viestintä, viestintä, viestintä

Työntekijöidensä hyvinvointiin panostavat yritykset ovat hänen mukaansa vahvoilla myös vaikeampina aikoina.

- Hyvinvoivissa työyhteisöissä puhalletaan yhä enemmän yhteen hiileen, kun taas yrityksissä, missä ilmapiiri on jo valmiiksi tulehtunut, mennään entistä huonompaan suuntaan. Myös ikuisuuskysymys tiedotuksen merkityksestä nousi esille. Viestintäasioissa riittää edelleen petrattavaa. Työntekijät arvostavat avoimuutta ja suoraselkäisyyttä.

- Epätietoisuuden jatkuminen vähentää sitoutuneisuutta ja motivaatiota jyrkästi. Hiljaisuus on huono asia, sillä se on kuin pyörä, joka lähtee pyörimään. Pahimmassa tapauksessa ihmiset alkavat pantata työtietoa toisiltaan ja myös selän takana puhuminen lisääntyy. Vaikka yrityksellä ei olisi varsinaisesti mitään uutta uutisoitavaa, pitää ihmiset pitää ajan tasalla siitä, koska tietoa mahdollisesti on tulossa.

Lue lisää koulutuksesta

Päivitetty 17.03.2015