Takaisin

Opiskelijan tarina - Eeva sai parhaan mahdollisen koulutuksen teatterikapellimestariksi

Eeva Kontu: Eeva sai parhaan mahdollisen koulutuksen teatterikapellimestariksi

Musiikin koulutus

Eeva Kontu laskee orkesterin käyntiin Tampereen Työväen Teatterin Heinähattu ja Vilttitossu -musikaalin alkajaisiksi. Paikka ja tilanne ovat tuttuja; Kontu on toiminut kapellimestarina TTT:n aiemmissa tuotannoissa Tuhkimo (2006) ja Tell me on a Sunday (2008). Peter Pan -musikaalissa (2003) tuleva kapellimestari oli mukana soittajana muiden joukossa.

Ennen TTT:n bändin eteen päätymistä Kontu ehti itsenäisesti kouluttaa itseään ison musikaaliorkesterin johtajaksi Luvian talviteatterin musikaaleissa Viulunsoittaja katolla (2003), Piukat paikat (2004) ja West Side Story. (2006) Varsinaisen koulutuksen hän hankki kuitenkin TAMK Musiikista, teatterimusiikin ja musiikkidraaman suuntautumisvaihtoehdosta. Muusikoksi keväällä 2009 valmistunut Kontu kehuu TAMK Musiikin opetustarjontaa.

"Täältä voi palapelin tapaan kasata itselleen juuri sellaisen ammattitaidon kuin haluaa. Tämä koulutus sopii sellaiselle ihmiselle, joka tietää mitä tahtoo tulevaisuudessa tehdä ja osata."

Opiskeluaikana Kontulle tulivat tutuksi paitsi musiikin perusteet ja laulutunnit, myös lukuisat eri instrumentit.

"Omat ykkösinstrumenttini ovat piano ja saksofoni. Teatterimuusikon koulutukseen kuuluu kuitenkin myös vuoden mittainen tutustuminen kaikkiin bändisoittimiin, mikä on hyvä. Teatteribändit ovat usein pieniä, ja kapellimestarin työhön kuuluvat lähes aina soittamisen lisäksi myös sovittaminen ja harjoituttaminen. Kaikista soittimista täytyy siis ymmärtää jotakin."

Kontu kiittää TAMK Musiikin korkeatasoista sävellyksen, teorian ja säveltapailun opetusta sekä opiskelijoille annettua mahdollisuutta toteuttaa omia, suuriakin tuotantohankkeita.

"Itse sain olla mukana esimerkiksi Ilmattaren tyttäret -musikaalin (2006) teossa aina sävellysvaiheesta saakka. Vuotta myöhemmin toteutettiin iso oopperaproduktio Mahagonnyn kaupungin nousu ja tuho, jossa työskentelin ohjaajan assistenttina. Koulutukseen kuuluvat myös työharjoittelut ammattiteattereissa. Ne ovat tärkeitä kokemuksia, koska vasta oikeiden produktioiden tekeminen kouluttaa työhön toden teolla."

Muusikot pääsevät kouluaikana kokeilemaan myös näyttelemistä. Kontun vuosikurssi näytteli esityksessä Meidän herramme muurahaisia (2004). Eeva Kontu mainitseekin näyttelijäntyön ja tanssin tulevien töiden kannalta elintärkeiksi opeiksi.

"Teatterimuusikoille annettu näyttelijäntyön opetus ei valmista näyttelijäksi, mutta se auttaa muusikkoa toimimaan yhteistyössä näyttelijän kanssa. Myös tanssiopetus on ehdottoman tärkeää. Kun pääsee itse kokeilemaan, kuinka vaikeaa on näytellä, tanssia ja laulaa yhtä aikaa, tietää millaisia asioita kapellimestarin pitää ottaa huomioon."

Teatterimusiikin ja musiikkidraaman opiskelijoiden kesken vallitsee hyvä henki. Koska Tampere on pieni kaupunki, opiskelukavereihin törmää opintojen päätyttyäkin, Eeva Kontu sanoo.

"Opiskeluaikaisista kontakteista on myöhemminkin paljon hyötyä. Omat kurssikaverit ovat nykyään kullanarvoisia työkavereita."

Teatteriala on kuitenkin Suomessa pieni ala, eikä muusikoita työllistäviä teattereita riitä loputtomiin, Kontu muistuttaa.

"Työpaikkailmoituksissa ei etsitä teatterimuusikkoa. Pelkkä teatteri ei välttämättä elätä, ja siksi teatterimuusikolla pitää olla valmiudet toimia muusikkona muissakin yhteyksissä. TAMK Musiikin koulutus valmistaa myös niin sanottuun perusmuusikkouteen."

Kapellimestari Kontun mielestä työssä vaikeinta on uskaltaminen. Kapellimestari on muusikoihin nähden samassa roolissa kuin ohjaaja näyttelijöihin. Opiskeluaikana tulevilla orkesterinjohtajilla on kuitenkin takanaan vahva turvaverkko, josta kannattaa Kontun mukaan ottaa kaikki ilo irti.

"TAMKissa on turvallista testata omaa ammattitaitoaan, kun opettajat valvovat taustalla ja ottavat vastuuta. Olen vahvasti sitä mieltä, että itse olen saanut parhaan mahdollisen koulutuksen."

Kuva: Ossi Ahola

 

Lue lisää koulutuksesta >

Päivitetty 13.11.2017