Takaisin

Musiikkipedagogiksi opiskellaan opettaen

Musiikkipedagogiksi opiskellaan opettaen


Musiikkipedagogi on Juhana Mattilan mielestä kuin lääkäri, joka parantaa oppilaansa suhdetta musiikkiin ja auttaa hänen elämäänsä soimaan.

Musiikkiakatemian aulassa käy lounasaikaan kuhina. Naulakoilla puetaan konservatorion musiikkileikkikoululaisia, ja aularavintolan pöydät ovat täyttyneet TAMKin opiskelijoista. Musiikkipedagogiikan opiskelija Juhana Mattila on lopettelemassa lounastaan.

– Kun valmistun TAMKista, olen opiskellut tämän katon alla kaiken mahdollisen, hän toteaa etsiessään kapeilta käytäviltä tyhjää harjoittelutilaa.

Mattila aloitti pianonsoiton konservatoriolla jo 5-vuotiaana, ja musiikkipedagogin tutkinnon hän aikoo hankkia itselleen tämän vuoden joululahjaksi. Sen jälkeen musiikinteorian pedagogiikkaa opiskellut nuorimies aikoo säveltää musiikkia, vetää ryhmiä ja esiintyä.

– Musiikin teoria on kuin ruotsia. Se on helppoa, mutta kaikki eivät usko sitä, Mattila tuumaa valitsemastaan opintosuunnasta.

 

Pedagogiikassa asetutaan substanssin sivulle

Musiikkipedagogin tutkinto sisältää pedagogisia opintoja 60 opintopisteen verran. Niistä 40 opiskellaan musiikin opettajien ohjauksessa ja loput 20 TAMKin opettajankoulutuksen johdolla.

– Pedagogisissa opinnoissa asetumme substanssin sivulle, jolloin tärkeää on opettajaidentiteetin kehittyminen. Tavoitteena on neljän vuoden aikana jatkuvasti laajeneva ja syvenevä pedagoginen osaaminen, kuvailee TAMKin opettajankoulutuksen yliopettaja Päivi Lehtonen.

Hän on opettanut musiikkipedagogeja yli 25 vuotta ja pannut merkille, miten tärkeää alalla on ohjaamisen osaaminen sekä kulttuuri- ja hyvinvointiosaaminen. Nämä ovatkin keskeisiä osaamisalueita opettajankoulutuksen uudessa opetussuunnitelmassa, jossa muita tärkeitä osaamisalueita ovat arviointi- ja kumppanuusosaaminen. Tärkeä osa koulutusta on oman harjoitusoppilaan tai -ryhmän opettaminen. Juhana Mattila on opettanut muiden musiikinteorian pedagogiikkaan erikoistuvien tavoin kaikki musiikin perusteiden seitsemän kurssia. Oppilaat ovat tyypillisesti koululaisia, mutta konservatoriolla voi opiskella iäkkäämpänäkin.

– Eri-ikäisten kohtaaminen on yksi asia, jota opiskellaan ja harjoitellaan pedagogisten opintojen aikana, Päivi Lehtonen selittää.

 

Tekniikka tarjoaa työkalut uudenlaiselle opettajalle

Juhana Mattilan omaa pedagogista tyyliä leimaa opetuksen havainnollistaminen tietotekniikan avulla. Hän on opiskellut musiikin lisäksi tietojenkäsittelyä, ja nuori opettaja on esimerkiksi koodannut kuvasarjoja, joita voi kelata soiton ohessa.

- Juhana on sujuva opettaja ja tietotekniikan käyttäjä. Hänen edustamansa uudenlainen opettajuus ei ole pelkkää tekniikkaa, mutta tekniikka mahdollistaa suuria asioita erityisesti musiikin puolella, kuvailee Päivi Lehtonen.

Mattila toteaa, ettei hän ole varauksettoman iloinen kaikesta tekniikasta. Muun muassa älypuhelinten paljous on johtanut siihen, että medialukutaidon opettamisesta on tullut musiikin opiskelussa entistä tärkeämpää ja vaikeampaa.

Opiskelun ja opettamisen ohella Mattila on esiintynyt niin yksin kuin duojen, hääbändien ja orkestereiden kanssa. Hän myöntääkin, että opettamiseen ei ole syttynyt samaa paloa kuin soittamiseen, mutta uskoo, että voi olla siitä huolimatta hyvä ohjaaja.

- Joskus olen muusikko eli liikemies. Kerron liikkeestä, jota musiikki on – kerron, miten itse asiat ymmärrän. Joskus olen pedagogi eli lääkäri. Silloin autan oppilaan luontaisia yhteyksiä musiikkiin paranemaan. Autan oppilaan elämää soimaan niin kuin se voi soida ja parannan hänen suhdettaan musiikkiin.

 

Musiikkipedagogi (AMK)

opintopolut TAMKissa: instrumenttipedagogi, musiikinteoriapedagogi ja kuoronjohtaja

- laajuus 240 opintopistettä
- tutkinto sisältää 60 opintopisteen pedagogiset opinnot
- työskentelee muun muassa soiton- tai laulunopettajana, musiikinteorian opettajana tai kuoronjohtajana.

 

Teksti: Sabina Mäki
Kuva: Joel Forsman

Muokattu 29.03.2016