Takaisin

Marja-Leena Lähteenmäki: Vanheneminen vaatii moniammatillista yhteistyötä

Marja-Leena Lähteenmäki: Vanheneminen vaatii moniammatillista yhteistyötä

Fysioterapian, ensihoidon ja lääketieteen opiskelijat oppivat moniammatilliseen yhteistyöhön yhteisellä vanhenemisen opintojaksolla. Fysioterapian koulutuspäällikkö iloitsee siitä, että eri alojen opiskelijat kohtaavat nyt harjoittelun lisäksi teoriaopinnoissa.

Marja-Leena Lähteenmäki ja Jaakko Valvanne iloitsevat siitä, että yhteistyö Tampere3-pilottikurssissa on ollut lupaavaa ja mukavaa.
Marja-Leena Lähteenmäki ja Jaakko Valvanne iloitsevat siitä, että yhteistyö Tampere3-pilottikurssissa on ollut lupaavaa ja mukavaa.

TAMKin korkeimman siiven seitsemännessä kerroksessa oli vuonna 1977 opiskelija-asuntola, johon muutti muuan lääkintävoimistelun opiskelija Marja-Leena. Neljä vuosikymmentä myöhemmin samainen Marja-Leena Lähteenmäki istuu toimistossaan kaksi kerrosta ylempänä.

Matka nuoresta lääkintävoimistelijasta fysioterapian koulutuspäälliköksi näyttää fyysisesti lyhyeltä. Matkan varrella Lähteenmäki on kuitenkin poikennut muun muassa Hyvinkäällä sekä yliopistoissa Jyväskylässä ja Tampereella. Kiinnostuksen kohteet ovat laajentuneet fysioterapiasta pedagogiikkaan, koulutuksen kehittämiseen ja kansainväliseen yhteistyöhön.

– Tämä on tärkeä päivä. Mää ihan hehkun! hän riemuitsee tänään.

Edellisenä yönä tulleen sähköpostin mukaan Euroopan fysioterapiakoulutuksen yhteistyöverkosto ENPHE on hyväksynyt yhteiset, eurooppalaiset kuvaukset fysioterapeuttien osaamiselle. Aktiivisesti kansainvälisissä verkostoissa toimivalle koulutuspäällikölle tapaus on tärkeä, sillä hän on vetänyt työryhmää, joka määritelmiä on sorvannut.

Lähteenmäellä on aihetta iloon myös omalla kampuksella, sillä TAMKin ja Tampereen yliopiston yhteinen vanhenemisen opintojakso on hartaan suunnittelun jälkeen käynnistymässä. TAMKin opiskelijoita on osallistunut jo aikaisemminkin ikääntymistä koskevalle lääketieteen opintojaksolle, mutta yliopiston aikataulut ovat sopineet heille huonosti.

– Nyt opintojakson rakentamisessa on otettu huomioon omat ja toisten tarpeet, Lähteenmäki kertoo.

Kokonaan uusi, alusta loppuun yhdessä toteutettava opintojakso on yksi Tampere3-yhteistyön pilottikursseista. Lähteenmäki on suunnitellut opintojakson sisältöjä ja aikatauluja yhdessä TAMKin ja Tampereen yliopiston henkilökunnan kanssa noin vuoden päivät.

– Yhteistyö on ollut lupaavaa ja erittäin mukavaa, mikä on myös paljon kiinni henkilöistä.

Ammattien rajapinnoilla

Koulutuspäällikkö kuulee, kuinka ovi kolahtaa käytävällä, jonka varrella hänen työhuoneensa on.

– Se taitaa olla Jaakko, Lähteenmäki arvelee ja lähtee vastaan.

Ovensuussa halataan ja vaihdetaan tuoreimmat kuulumiset. Geriatrian professori Jaakko Valvanne tunnetaan Suomessa toimeliaan vanhenemisen puolestapuhujana, joten ei pitäisi olla suuri ihme, että 67-vuotias mies on kavunnut portaat yhdeksänteen kerrokseen eikä vaikuta edes hengästyneeltä.

TAMK on Valvanteelle tuttu talo, sillä hän on luennoinut TAMKin opiskelijoille ikääntymisestä jo vuosien ajan. Hän on myös yksi keskeisistä henkilöistä, joiden ansiosta yhteinen opintojakso toteutuu.

– Hyvä geriatri ei voi toimia yksin. Vanhuksilla on monitahoiset ongelmat, joten tarvitaan monenlaista osaamista ennaltaehkäisystä jälkikuntoutukseen. Potilaan parhaaksi pitäisi työskennellä yhdessä, Valvanne selittää yhteistyön taustoja.

Lähteenmäki komppaa, että moniammatillinen yhteistyö on työelämässä tärkeää. Opintojakson myötä opiskelijat muun muassa tutustuvat toistensa osaamiseen ja oppivat, milloin he voivat konsultoida tai auttaa toista ammattilaista.

– Kurssi auttaa löytämään ammattien rajapintoja. Nyt opiskelijat eivät tapaa vain harjoittelussa vaan myös teoriaopinnoissa, Lähteenmäki selittää.

Lähteenmäki ja Valvanne selittävät, kuinka vanhuuteen liittyvä moniammatillinen yhteistyö koskettaa myös ensihoitajia: Kun ikäihminen on kaatunut kodissaan, ei riitä, että ensihoitaja toteaa lonkan murtuneen ja toimittaa vanhuksen sairaalaan. Kotiin pitäisi vielä palata, joten on tärkeää selvittää, miksi vanhus oli kaatunut. Menevätkö matot rullalle? Tai onko kotona kenties liian hämärää?

Ensihoitaja voi jutella havainnoistaan joko suoraan vanhuksen kanssa tai välittää terveiset eteenpäin hoitavalle lääkärille, jonka kautta tieto kulkee tarpeen mukaan myös fysioterapeutille.

Oikeus omannäköiseen elämään

Kun Lähteenmäeltä ja Valvanteelta tiedustelee, mitä vanhustenhoidolle heidän mielestään kuuluu, syntyy hetken hiljaisuus.

– Meillä on vähän hyvää, paljon keskinkertaista ja aika paljon huonoa vanhustenhoitoa, Valvanne aloittaa.

Kaksikko näkee vanhustenhoidossa kolme keskeistä ongelmaa: asenteen, ammattitaidon ja johtamisen. Rumimmillaan puutteet osaamisessa ja asenteessa johtavat vanhusten sitomiseen, lamaamiseen lääkkeillä sekä muun muassa riittävän tilan ja ulkoilun puutteeseen.

– Jokaisen pitäisi saada olla sellainen vanhus kuin haluaa. Haluan itsekin elää omannäköistä elämää myös elämän lopussa, Valvanne sanoo määrätietoisesti.

Hän on julkaissut oman hoitotahtonsa vuonna 2016 kirjassaan 60+ Iloa elämään! ja toivoo omiin vanhuuden päiviinsä muun muassa kävelyä, tummaa alkoholitonta olutta sekä suklaata.

Lähteenmäki toteaakin, että moniammatillisen yhteistyön lisäksi tärkein syy yhteiseen opintojaksoon on opiskelijoiden osaamisen syventäminen vanhenemista koskevissa asioissa.

– Tavoitteena on päästä jakamaan osaamista niin, että opiskelijat oppivat toisiltaan ja me opimme pedagogisesti. Toiveet ovat korkealla, Lähteenmäki tunnustaa.

Teksti: Sabina Mäki
Kuva: Tiina Suvanto

Lue lisää:

Fysioterapeuttikoulutus TAMKissa

Tampere3-yhteistyö

ENPHE – European Network of Physiotherapy in Higher Education
 

 

Faktat

TAMKin ja Tampereen yliopiston yhteinen vanhenemisen opintojakso

  • Kurssi järjestetään ensimmäistä kertaa keväällä 2017.
  • Kyseessä on yksi Tampere3-yhteistyön pilottikursseista.
  • Kurssille osallistuu 25 fysioterapian, 34 ensihoidon ja 128 lääketieteen opiskelijaa.
  • Pedagogisena menetelmänä on ongelmaperustainen oppiminen (problem based learning), johon kuuluu mm. pienryhmätyöskentelyä ja simulaatio-opetusta.
  • Tavoitteena on syventää opiskelijoiden osaamista vanhuutta koskevissa kysymyksissä sekä valmentaa heitä moniammatilliseen yhteistyöhön.
Julkaistu 09.05.2017