Takaisin

Leena Eerola: Y-kampus on positiivinen häiriö

Leena Eerola: Y-kampus on positiivinen häiriö

Y-kampuksella opiskelijasta voi tulla yrittäjä ja opettajasta valmentaja. Leena Eerolan "tykkitiimi" pyrkii vastaamaan yrittäjyyden ja tulevaisuuden haasteisiin jo korkeakoulussa.

– Lapsuudessani inhosin koulussa paikallani istumista, ja sama päti myös yliopiston luentoihin, täräyttää Y-kampuksen koulutuspäällikkö Leena Eerola.

Tästä huolimatta nainen löytyy TAMKin C-siivestä, näyttävin tarroin erottuvalta Y-kampukselta. Tämä on paikka, jossa opiskelijasta voi tulla yrittäjä ja opettajasta valmentaja.

– Emme yritä tehdä kaikista Y-kampuksella opiskelevista yrittäjiä, mutta yrittäjämäisen asenteen omaavia kyllä. Täällä keskeistä on dialogi, ja tavoitteena on sytyttää innostus oppimiseen. Hyödynnämme uusia työnteon muotoja, Eerola kuvailee yrittäjyys- ja innovaatiopalveluita.

Kokemusta neljästä ammattikorkeakoulusta

Yrittäjäperheen tyttärenä Eerola lähti opiskelemaan liiketaloutta Jyväskylän ammattikorkeakoulun käytännönläheiseen Tiimiakatemiaan, joka vastaa TAMKin Proakatemiaa. Jo opiskeluaikana hän valmensi tiimiyrittäjiä Mikkelin ammattikorkeakoulussa.

– Käytännön tekeminen ja yrittäjyys ovat lähellä sydäntäni. Olen tehnyt valmennuksia itsekin yrittäjänä osuuskunnan kautta, koulutuspäällikkö kertoo.

Valmistuttuaan vuonna 2007 Eerola jatkoi työskentelyä Mikkelin ammattikorkeakoulussa. Pian hän kuitenkin huomasi, että vastavalmistuneen tradenomin sanalla ei ollut riittävästi painoarvoa pedagogisissa keskusteluissa.

Eerola haki opiskelemaan kansainvälistä markkinointia ja johtamista Lappeenrannan teknilliseen yliopistoon. Opintojen ohessa hän työskenteli valmentajana Saimaan ammattikorkeakoulussa, ja valmistuttuaan maisteriksi vuonna 2011 hänet pyydettiin töihin TAMKin Proakatemiaan. Y-kampukselle Eerola siirtyi vuonna 2016.

Ovet auki kaikkien alojen opiskelijoille

– Y-kampusta käynnistettäessä vuonna 2011 tavoitteena oli tuoda Proakatemian ajattelua ja meininkiä pääkampukselle. Tiimissäni on edelleen Y-kampuksen perustajista Lauha Peltonen ja Tiina Koskiranta, sekä Mikael Juntunen pienellä työpanoksella, nykyinen koulutuspäällikkö iloitsee.

Eerola muistuttaa, että Proakatemialla opiskellaan yrittäjyyttä kokonaisen tutkinnon verran. Kaikilta aloilta löytyy kuitenkin opiskelijoilla, jotka tähtäävät yrittäjiksi, ja Y-kampus tarjoaa heille kaikille liikeideoiden sparrausta sekä esimerkiksi tuotteistamiseen, talouteen, markkinointiin, palvelumuotoiluun ja myyntiosaamiseen liittyviä vapaasti valittavia opintoja.

– Yrittäjyyden kuuluisi olla luonnollinen tapa työllistää itsensä alasta riippumatta. Tulevaisuudessa korkeakoulusta valmistuva tulee tekemään töitä usealle eri verkostolle, ja yrittäjyys on vain tapa toimia, ei sen kummempaa.

Insinööriopiskelijoiden määrä on kasvanut Y-kampuksella jo roimasti, ja koulutuspäällikkö toivoo, että tulevaisuudessa opiskelijoita nähdään yhä useammalta alalta. Jokaisella kurssilla on opiskelijoita myös Tampereen yliopistolta ja Tampereen teknilliseltä yliopistolta, sillä Y-kampuksen kursseja voi opiskella ristiin Tampere3-korkeakoulujen välillä.

– Kuuntelemme tarkasti, mitä opiskelijat tarvitsevat. Kursseihin tehdään ketterästi muutoksia, Eerola kertoo suosituista opinnoista.

Tykkitiimi valmentaa myös opettajia

Y-kampus ei ainoastaan järjestä kursseja opiskelijoille. Puolet Y-kampuksen kahdeksan hengen "tykkitiimistä", kuten Eerola porukkaa kuvailee, työskentelee tutkimuksen ja hankkeiden parissa. Yksi merkittävä osa toimintaa ovat opettajille tarjottavat opintokokonaisuudet valmentajuudesta.

– Olemme positiivinen häiriö. Meidän mielestämme opetusta pitäisi kehittää valmentamisen suuntaan. Valmentajuudella pyritään vastaamaan siihen, millaisia taitoja opiskelijat tarvitsevat tulevaisuudessa.

Valmentajuudessa opettajan rooli jätetään taustalle ja opiskelijoita kannustetaan ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan. Eerola ei halua asettaa perinteistä opettajuutta ja valmentajuutta vastakkain, vaan korostaa, että jokainen opettaja voi hyödyntää opetuksessa valmennuksen elementtejä.

– Jäämme kelkasta, jos opiskelijat kuuntelevat vain luentosarjoja. Nykymaailmassa tarvitaan ihan eri valmiuksia kuin 10 tai 20 vuotta sitten. Tarvitaan vuorovaikutustaitoja, myyntiosaamista ja tiimityöskentelyä, Eerola luettelee.

Valmentajuuden ajatukseen kuuluu, että myös opettajalla on halua kehittyä. Ja TAMKin henkilökunnalla halua kehittymiseen vaikuttaa riittävän. Jo yli 250 TAMKin henkilökunnan jäsentä on nimittäin osallistunut Y-kampuksen valmentajuusopintoihin.

Tampere3-yhteistyön mallioppilas

Tampere3-yhteistyön myötä tamperelaiskorkeakoulujen eri nimikkeillä toimineet yrittäjyys- ja innovaatiopalvelut on yhdistetty ja yksiköt ovat ottaneet Y-kampuksen yhteiseksi nimekseen.

– Y-kampus esitellään aina esimerkkinä hyvästä Tampere3-yhteistyöstä. Käytännössä meillä on kolme ihan erilaista kulttuuria, eikä toimintojen yhdistäminen ole ollut helppoa. Porukka on kuitenkin toiveikas ja halukas, ja haluamme luoda yhteistä kulttuuria.

Yhteistyön tiivistymisen myötä TAMKin henkilökunnalle suunnattuja valmentajuusopintoja on tarjottu nyt myös Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston henkilökunnalle.

– Nyt meillä on myös yliopistolla ja TTY:llä henkilöstöä, joka seisoo valmennusajattelun takana, Eerola iloitsee.


Valokuva: Leena Eerola ja Y-kampuksen tykkitiimi iloitsevat saamastaan "Ammattikorkeakoulujen parhaat yrittäjyystoiminnot 2017" -palkinnosta. Kuvassa takana (vas.) Mika Boedeker, Anna Laurila, Saana Hytönen ja Vesa-Pekka Latvala, edessä (vas.) Jennifer Jonhson, Lauha Peltonen, Tiina Koskiranta, Pia Hautamäki, Leena Eerola ja Tiina Brandt. 


Teksti: Sabina Mäki
Kuva: Sannamari Ratilainen

Lue lisää:

Leena Eerola - LinkedIn

Y-kampus

TAMK Proakatemia

Tampere3

 

FAKTAT: VALMENTAVA TYÖOTE OPETUKSESSA

  • Kannustaa opiskelijaa innostumaan, tutkimaan ja ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan
  • Edellyttää opettajaltakin uteliaisuutta, innostusta ja positiivista kyseenalaistamista
  • Pyrkii vastaamaan tulevaisuuden, työelämän murroksen ja yrittäjyyden haasteisiin jo korkeakoulussa

 

 

Julkaistu 26.10.2017