Takaisin

Hanna Hurskainen: Tasokas musiikkiteatteri edellyttää monipuolisuutta ja intohimoa

Hanna Hurskainen: Tasokas musiikkiteatteri edellyttää monipuolisuutta ja intohimoa

Musiikkiteatterin suosio ja arvostus ovat kasvussa. Tasokas musiikkiteatterikoulutus sisältää näyttelijäntyön, laulun sekä tanssin ja liikkeen opiskelua. Freelancetyöhön opiskellaan alusta pitäen.

Suomen ainoan korkeakoulutasoisen musiikkiteatterikoulutuksen lehtorilla on kaksi osuvaa intohimoa: musiikkiteatteri ja opettaminen. Hanna Hurskaisesta on inspiroivaa huomata toisissa oppimista sekä oman taiteilijuuden löytämistä.
Suomen ainoan korkeakoulutasoisen musiikkiteatterikoulutuksen lehtorilla on kaksi osuvaa intohimoa: musiikkiteatteri ja opettaminen. Hanna Hurskaisesta on inspiroivaa huomata toisissa oppimista sekä oman taiteilijuuden löytämistä.

Musiikkiteatteri on maailmalla valtavan suosittua. Ulkomaita myöten yleisöä houkuttelevat New Yorkin Broadway ja Lontoon West End ovat todisteita siitä, että musikaalien tarjoamien elämysten perässä ollaan valmiita matkustamaan pitkiäkin matkoja.

Suomessakin musiikkiteatterin suosio on ollut kasvussa jo pitkään. TAMKin musiikkiteatterin lehtori Hanna Hurskainen kuitenkin toteaa, että jopa ammattilaisten keskuudessa ala on ollut aliarvostettu, minkä vuoksi musiikkiteatteria on tehty pitkään vasemmalla kädellä, eikä musikaalien taso ole kehittynyt samaa tahtia niiden suosion kanssa.

– Viime vuosina ammattikentällä on onneksi alettu ymmärtää, mitä ala vaatii. Isot teatterit ovat oppineet tekemään tasokasta musiikkiteatteria, Hurskainen iloitsee.

Esiintyjiksi valikoidaan yhä enemmän osaajia, jotka hallitsevat näyttelijäntyön lisäksi laulun sekä liikkeen ja tanssin. Näihin elementteihin myös TAMKin musiikkiteatterin suuntautumispolku alan ainoana korkeakoulutuksena satsaa. Tavoitteena on, että koulutus tarjoaa opiskelijoille korkeatasoista osaamista työelämän tarpeisiin.

– Tämä on minulle unelmien duuni. Saan olla luova, kehittävä ja innovoiva, kuvailee vuodesta 2015 saakka koulutusta luotsannut Hurskainen.

Hurskainen on panostanut lehtorina voimakkaasti koulutuksen kehittämiseen, mutta sen ohessa hän myös opettaa laulua. Alan monitoiminainen on itse opiskellut muun muassa musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiassa sekä musiikkiteatteria nyt jo lakkautetussa koulutusohjelmassa Lahden ammattikorkeakoulussa.

Musiikkiteatteri vaatii rohkeutta ja sitoutumista

– Musiikkiteatteri on ollut perinteisesti nuorten ala, mutta laajalle yleisölle samastuminen nuoriin, hoikkiin naisiin on vaikeaa, ja tänä päivänä teattereihin halutaankin onneksi kaikenikäisiä ja -näköisiä esiintyjiä.

Myös TAMKin musiikkiteatterin opiskelijoiden kirjo on suuri. Joukossa on esimerkiksi jo kokeneita, Sibelius-Akatemiasta kohta valmistuvia musiikin ammattilaisia, mutta myös musiikkiopistoissa ja lukioissa oppinsa saaneita nuoria.

Koulutukseen on vaikea päästä, mutta Hurskainen kannustaa hakemaan, jos intohimo musiikkiteatteria kohtaan on palava ja ainakin yksi kolmesta musiikkiteatterin lajista hallinnassa. Opiskelijamäärän nostamista hän ei kannata, sillä ammattilaisten ylitarjonta ei ole työllistymisen kannalta järkevää.

– Musiikkiteatteri vaatii halua, sitoutumista sekä rohkeutta esimerkiksi työllistymisen näkökulmasta. Tämä on palkitseva ala sellaiselle, joka on valmis ottamaan haasteen vastaan, musiikkiteatterin lehtori lupaa.

Hurskaisella itsellään on kaksi intohimoa: musiikkiteatteri ja opettaminen. Puhe pulppuaa ihailtavalla nopeudella ja tunteella, kun hän puhuu musiikkiteatterin kehittymisestä, alan koulutuksesta sekä tulevaisuuden näkymistä.

– Alaan liittyy jättipaljon muutoksia ja minulla on suuria visioita, Hurskainen tunnustaa.

Freelancetyö yleistyy

Musiikkiteatterin suosion, laadun ja koulutuksen lisäksi myllerryksessä on myös työllistyminen teatterialalle. Musiikkiteatterin tekijät ovat ennen kaikkea taiteilijoita, mutta Hurskainen toteaa, että heillä on oltava myös taitoa itsensä työllistämiseen.

– Pitkät teatterikiinnitykset ja työsuhteet ovat historiaa. Ala toimii yhä enemmän freelancepohjalta.

Tämän vuoksi koulutukseen kuuluu muun muassa yrittäjyysopintoja. Lehtori visioi, että leikkausten kanssa kamppailevien teattereiden ohella alan ammattilaiset voisivat työllistyä tulevaisuudessa kulttuurin toimijoina esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalle.

Hurskainen uskoo, että opiskelijoiden työllistymistä helpottaa myös tiivis yhteistyö merkittävien instituutioiden kuten Tampereen Työväen Teatterin, Tampere-talon, Kansallisteatterin ja Lahden Kaupunginteatterin kanssa. Harjoitteluiden ja yhteisten projektien myötä opiskelijat luovat jo opiskeluaikana arvokkaita kontakteja ja saavat kokemusta työskentelystä ammattiohjaajien kanssa.

– Kerran vuodessa teemme muun muassa suuren produktion, johon opiskelijat hakevat koe-esiintymisten kautta, Hurskainen kertoo.

Vuonna 2017 TAMKin opiskelijoita nähdään Broadway-musikaalissa Spring Awakening, jota esitetään Tampereen Työväen Teatterissa helmikuusta toukokuuhun. Hurskainen iloitsee, että esitystä on käynyt katsomassa iso joukko alan ammattilaisia ja teatterinjohtajia, ja siitä on kirjoitettu paljon muun muassa alan blogeissa.

Suomalaista identiteettiä etsimään

Monen mielikuva musiikkiteatterista perustuu Sound of Musicin kaltaisiin klassikoihin, ja Hurskainen toteaakin, että angloamerikkainen musiikkiteatteri on ollut ansiokasta. Suunnittelilla onkin, että TAMKin opiskelijat käyvät tutustumassa alan kansainväliseen tarjontaan sekä jatkokoulutusmahdollisuuksiin Lontoon West Endissä vielä tämän vuoden aikana.

– Omien, suomalaisten perinteiden luominen olisi kuitenkin tärkeää, ja oman identiteetin vahvistaminen on yksi koulutuksenkin tehtävä. Voimme tutkia, mitä maailmalla tehdään, mutta ei unohdeta, mitä annettavaa meidän omalla perinteellä ja kulttuurilla on.

Hurskainen kehuu Tampereen kahta suurinta teatteria tasokkaasta musiikkiteatterista sekä siitä, että ne esittävät myös omia, suomalaisia kantaesityksiä. Yksi iso puute suomalaisen musiikkiteatterin saralla kuitenkin on positiivisesta kehityksestä huolimatta.

– Suomessa ei ole alan maisterikoulutusta. Oma haaveeni on, että sellainen saataisiin – miksei vaikkapa Tampereen yliopistolle kaupungin korkeakoulujen Tampere3-yhteistyön myötä, Hurskainen toivoo.

Teksti: Sabina Mäki
Kuva: Joel Forsman

Lue lisää:

Asiantuntija: Hanna Hurskainen - LinkedIn

Musiikin koulutus TAMKissa

Spring Awakening / Tampereen Työväen Teatteri

 

Faktat

  • Musiikkiteatterissa yhdistyy näytteleminen, laulu sekä liike ja tanssi.
  • Musiikkiteatterin pääkaupungit Lontoo ja New York houkuttelevat yleisöä ulkomaita myöten ja niiden kantaesityksiä esitetään ympäri maailmaa.
  • Musikaaleissa on usein elävä orkesteri, minkä vuoksi niiden toteuttaminen on kallista perinteiseen teatteriin verrattuna.
  • Suomessa alan korkeakoulututkinnon voi opiskella ainoastaan TAMKissa.
Julkaistu 05.04.2017