Takaisin

”Tietotaito tulee tekemällä, onnistumalla ja epäonnistumalla”

”Tietotaito tulee tekemällä, onnistumalla ja epäonnistumalla”

Älykkäät koneet -opintopolku houkuttelee opiskelijan hyppäämään pois omalta mukavuusalueeltaan.

Mikko Yli-Viikari ei suinkaan ole niitä Pelle Pelottoman kaltaisia sähkötekniikan opiskelijoita, jotka rakentelevat ja korjailevat erinäisiä vempaimia vapaa-aikanaan.

– Ohjatusti on kuitenkin mukava päästä tekemään asioita käytännössä, opintojensa loppusuoralla oleva Yli-Viikari toteaa.

Kun hän kahden ensimmäisen teoriapitoisen opiskeluvuoden jälkeen pohti suuntautumistaan, painoi vaakakupissa juuri käytännönläheinen opiskelutapa. TAMKin infossa Yli-Viikari kuuli upouudesta Älykkäät koneet -opintopolusta, jossa opiskelu tapahtuisi pitkälti projektissa.

– Uudesta opintopolusta ei ollut mitään takeita, mutta päätin mennä kokeilemaan.

"Työelämässä on varmasti hyötyä siitä, että osaa selittää asiat myös sellaisille, jotka eivät tunne sähkötekniikkaa."

 

Monta roolia projektin myötä

Sähkötekniikan lisäksi Yli-Viikari alkoi opiskella kone- ja tuotantotekniikan kursseja. Samaan aikaan hän osallistui laajaan tuoteprojektiin, jossa suunniteltiin näytteenottolaite TAMKin ympäristölaboratorion tarpeisiin.

– Lähdimme liikkeelle melkein nollasta, koska vastaavien laitteiden suunnitelmista ei ole saatavilla tietoa. Aliarvioin työn määrän, vaikka tiesin, ettei opiskelu tule olemaan helppoa, Yli-Viikari myöntää.

Kahden tiivistahtisen vuoden aikana laite suunniteltiin ja valmistettiinkin pientä loppuviilausta vaille valmiiksi. Muiden tehtävien ohella Yli-Viikari pääsi kokeilemaan ryhmän johtamista sekä rahoituksen hakemista.

– Projektissa pääsi kokeilemaan asioita, jotka eivät ole omalla mukavuusalueella ja joissa ei ole kokenut olevansa hyvä.

 

Vastoinkäymisiä tulee väistämättä

Kahden koulutusohjelman kurssien, laajan projektin sekä opinnäytetyön yhteensovittaminen sai uuden opintopolun opiskelijat hieromaan ohimoitaan. Yli-Viikari luki kaiken kukkuraksi sähkövoimatekniikan kurssit, jotta hän voi halutessaan pätevöityä myös sen alan töihin. Ei siis ihme, että opinnäytetyön aika koittaa vasta nyt viidentenä vuonna.

Koska osa projektiryhmän jäsenistä halusi kuitenkin valmistua neljässä vuodessa, piti projekti päättää keväällä hieman keskeneräisenä. Uusi projektiryhmä jatkoi laitteen kehittämistä heti syksyllä.

– Itseä ei saa aliarvioida. Tietotaito tulee tekemällä, onnistumalla ja epäonnistumalla, Yli-Viikari miettii.

Tulevan työelämän kannalta Älykkäät koneet -opintopolun keskeinen anti on ollut Yli-Viikarin mielestä viestintä- ja yhteistyötaidot.

– Projektissa piti kommunikoida konetekniikan opiskelijoiden kanssa ja ottaa huomioon toisten työ. Yhteistyötä tehtiin myös ympäristötekniikan opettajien kanssa. Työelämässä on varmasti hyötyä siitä, että osaa selittää asiat myös sellaisille, jotka eivät tunne sähkötekniikkaa.

 

Työn alla uusi oppimisympäristö

Projektimuotoinen opiskelu on tuottanut Älykkäät koneet -opintopolun opiskelijoille ensimmäisten kahden vuoden aikana pientä päänvaivaa, sillä projektityöhön sopivat työskentelytilat ovat kiven alla.

– TAMKin tilat ja järjestelmät on tehty opetuskäyttöön. Projektissa tarvitaan lähes 24/7 auki oleva tila, johon voi mennä kuten autotalliin. Labroja meillä jo on, mutta jossain pitää olla paikka, jossa työtä voi jatkaa, kertoo sähkövoimatekniikan lehtori Lauri Hietalahti, jonka aloitteesta koko opintopolku on saanut alkunsa.

– Tulevan talven aikana tarkoituksena onkin suunnitella Älykkäät koneet -opintopolulle kokonaan uusi oppimisympäristö. Sopivien tilojen lisäksi projektimuotoinen opiskelu edellyttää myös toimintakulttuurin uudistamista, Hietalahti huomauttaa.

 


Älykkäät koneet – opintopolku

  • Tarkoitettu auto- ja kuljetustekniikan, kone- ja tuotantotekniikan, tietotekniikan sekä sähkötekniikan opiskelijoille Käynnistyi syksyllä 2011
  • Laajuus 60-80 op
  • Sisältää toisen koulutusohjelman kursseja sekä laajan tuoteprojektin, jonka tilaajana voi olla TAMK tai ulkopuolinen taho
  • Ensimmäiset älykkäiden koneiden opiskelijat valmistuivat toukokuussa 2013.
  • Opintopolun vetäjä: yliopettaja Mika Ijas

 

TEKSTI: SABINA MÄKI
KUVAT: PAAVO PYKÄLÄINEN

 

****

Juttu on julkaistu TAMK.nyt-verkkolehdessä. Lue lisää TAMK.nytin juttuja!

****

Muokattu 29.03.2016